Kernkwadranten – Daniel Ofman

Kernkwadranten van Daniel Ofman

Ben je opzoek naar meer informatie over de kernkwaliteiten en kernkwandranten van Daniel Ofman? Wij hebben de meest interessante boeken en spellen voor je verzameld. Je kunt ze eenvoudig via bol.com bestellen.

Bezieling en kwaliteit in organisaties

Bezieling en kwaliteit in organisaties is een pleidooi voor het scheppend vermogen in individuen en organisaties. Het gaat over de creërende mens in een creërende organisatie. Organisaties worden gezien als levende organismen met een taak zowel naar binnen als naar buiten, die vragen om een organische en respectvolle benadering gericht op gezonde groei.

Intern betekend dat aandacht voor de relaties en verbindingen tussen mensen, afdelingen en niveaus; extern aandacht voor de relaties tussen de organisaties en haar doelgroepen (afnemers, opdrachtgevers, cliënten, belanghebbenden). Meerwaarde ontstaat wanneer mensen en organisatie zich gedragen als delen van een creatief geheel, hun energie bundelen en daarmee meer bereiken.

Dit boek spreekt zowel managers aan die de bezieling en kwaliteit in hun organisatie willen verbeteren, als ook ieder ander die in de organisatie een rol speelt. Het ontwikkelen van kernkwaliteiten, het optimaliseren van bewuste en verantwoordelijke werkhoudingen, het creëren van het totaalproces, vergt immers de inzet van iedereen in de organisatie.

Van dit zeer succesvolle boek zijn al vele tienduizenden exemplaren verkocht en in de dagelijkse praktijk toegepast, het beste bewijs voor de bijzondere kwaliteiten ervan. Voor deze nieuwe editie is het volledig herzien, geactualiseerd en uitgebreid.

Kernkwadrantenspel

‘Het kernkwadrantenspel’ van Daniel Ofman biedt de ultieme mogelijkheid om op toegankelijke en speelse wijze kennis te maken met het kernkwadrant®.

Met de kernkwadranten kun je inzicht krijgen in je kwaliteiten en valkuilen. De 128 kaarten van ‘Het kernkwadrantenspel’ hebben elk een beschrijving van een kwaliteit/uitdaging of een valkuil/allergie, aangevuld met een synoniem en een uit het leven gegrepen typering. Zo leer je jezelf kennen en weet je waaraan je kunt werken. De vermelding van hoe je deze typering terugziet in gedrag op de achterkant van elk kaartje is nieuw.

De kernkwaliteiten van het enneagram

In ‘De kernkwaliteiten van het Enneagram’ koppelen Daniel Ofman en Rita van der Weck twee dynamische ontwikkelingsmodellen aan elkaar, het kernkwadrant en het enneagram. Het enneagram is een model dat negen persoonlijkheidstypen en hun onderlinge interacties beschrijft. Dit eeuwenoude model vindt volgens overlevering zijn oorsprong in het Midden-Oosten.

Elk van de negen typen heeft zijn eigen strategie die succes geeft en ook belemmeringen met zich mee brengt.
De typen verschillen van kernkwaliteiten, in wat ze nastreven, in waar ze hun aandacht op richten, in wat ze vermijden en in wat ze in zichzelf willen ontwikkelen.

De kracht van het enneagram ligt in groeiend zelfinzicht in het karakter van mens en organisatie. Het kernkwadrant geeft inzicht in de samenhang tussen iemands kernkwaliteit, valkuil, uitdaging en allergie. Het gaat hierbij vooral om het vinden van de balans tussen kernkwaliteit en uitdaging.

De waarde van het kernkwadrant ligt in het ontdekken van de samenhang tussen onze kracht en onze zwakte, hoe goed en kwaad in elkaars verlengde liggen. Hierin is het eeuwenoude principe van het Yin-Yang denken terug te vinden.

Hoe de kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen, allergieën, irritaties en overeenkomsten van de negen enneagram-typen elkaar beïnvloeden komt in dit boek aan bod. Daarmee is een unieke koppeling gemaakt tussen twee waardevolle manieren om tot zelfinzicht te komen.

Core qualities

The unique core quadrant methodology illustrated in this guide presents a framework for improving any manager’s workplace performance. The core quadrant system is built on the principles of the enneagram and further refines the core qualities that define the enneagram’s nine personality types.

By recognizing qualities such as determination, precision, flexibility, orderliness, and empathy in oneself and one’s employees, managers can create environments that allow individuals to flourish within organizations.

This system provides managers with insight into the motivations of their employees and is particularly valuable in dealing with difficult or incompatible personality types.